от Петър Ванев – Moonshine

След 12 000 км пеша през САЩ по маршрутите на Тройната Корона осъзнах, че бивакуването сред природата не е супер сложно, но не е и лесно. Лошо време, тежка раница, пришки, мечки и всякакви други, малки и големи, предизвикателства, които могат да сaботират всеки преход. Ще споделя няколко съвета от личен опит и други, за които си направих проучване, с цел да помогна в избягването на най- често срещаните грешки относно предварителното плануване, по време на преход и бивакуването с цел първото или следващото Ви посещение в природата да е безпроблемно.

ПЛАНИРОВКА-ПОДГОТОВКА. КАКВО ДА НАПРАВИМ ПРЕДИ ПРЕХОДА?

⇒Направете си ‘запалки’ за лагерен огън.

В повечето случаи човек може да намери достатъчно сухи метериали в гората, за да запали огън, но винаги има моменти, когато не ни се получават нещата. В такива случаи е добре да имаме ‘запалки’. Лесно – влакна от сушилнята с восък отсвещ. По-лесно – топки памук намазани с вазелин. Най-лесно – дебела свещ от рождения ден на баба.

⇒Опаковайте правилното количество храна.

Пътешествениците, най-вече начинаещите, се притесняват прекалено много дали ще вземат достатъчно храна и често вземат повече от необходимото. Наредете в различни порции – храната и снаксовете – за всеки ден, за да видите всъщност какво ще ядете през следващите дни. Според NOLS – National Outdoor leadership  school в САЩ, са нужни, грубо, по 3000 калории на ден. Може да се добавят повече в по-студени условия.

⇒Пътувайте с дрехите си за преход

Никой не обича тежката раница по баира нагоре! Обличайки дрехите за прехода ще си спестим обем и  няколко стотин грама от тегло в раницата. Обуйте обувките си за преход още с напускането на дома, носете ел. устройствата с вас в наличните джобове. При наличие на остри предмети ги чекирайте с раницата. При пътуване в чужбина купете газ за котлона или спрей за мечки на място – ако се налага.
Не, няма да търсим нефт в нея! Ще сондираме за всякакви излишни, ненужни и безполезни неща, които всеки неопитен пътешественик може да сложи в раницата си – учим се всеки ден( за опитните). В началото на прехода ми по ТХП имах късмета да науча как се прави сондиране или ‘shakedown’ от Барни Ман (Scout) – бивш председател на ТХП и с над 9000 км преходи зад гърба си. Всеки приятел, който вече е бивакувал няколко пъти може да ви сондира раницата. Убеден съм, че ще намери поне едно излишно нещо! Спестете си ненужното тегло и поискайте помощ от приятел. Сондирането е обратна връзка, която ‘ти’ може да приемеш или откажеш, но няма нужда да се обясняваш защо си взел ‘това’ или си забравил ‘онова’. Просто изслушай!

⇒Изчислете си времето за преход

Оставете перченето за някой друг път! Физически здрав човек с тежка раница на гърба ходи средно с 3-4 км/ч по добре поддържана пътека и 1.5-2 км/ч в пресечен терен. Добавяме още час ако прехода включва доста изкачване.

⇒Подгответе перфектния комплект подправки

Няма нужда от специални курсове, за да поблажите в дивото.Подхлъзнете приятелите си, че сте добър  готвач с подправките от този списък. Лук или чесън на прах – вкусен ориз със зеленчуци или картофено пюре на прах. Риган – паста или супи на прах. Къри – вкус за всяко нишесте или пюре на прах. Лют ч. пипер – дигнете температурата на всяка киноа или фасул. Канела, индийско орехче или джинджифил – добавка за всяко кафе, горещ шоколад, овесена каша или палачинки. Сол и ч. пипер – подправка за абсолютно всичко.

⇒Разделете екипировката

Споко! Не сме на състезание! Никой не трябва да носи повече от 30% от собственото си тегло. Споделете частите на палатката – основното тяло и колчетата дайте на някой друг, а покривалото и рейките да останат у Вас. Котлона, горивото и храната също толкова лесно могат да се разделят – споделете равномерно теглото.

MOONSHINEHIKES